IJsvereniging De Langewei
Opgericht 21 februari 1989

Eind jaren tachtig maakte de Liendense ijsvereniging “De Pinguïn” gebruikt van een watergat aan de Drosseweg, beter bekend als het gat van de Bom. Omdat het gat op zou gaan in een groot ontgrondingproject, kon de ijsclub in de toekomst er geen gebruik meer van maken en moest op zoek naar een nieuwe locatie.
Het ijsbestuur ging naar de Gemeente Lienden met het verzoek een nieuwe ijsbaan te realiseren. De gemeente zegde toe op voorwaarde dat het een ijsbaan werd voor de dorpen Ingen, Lienden en Ommeren gezamenlijk. Er volgde een overleg met ijsclub “Marijke” uit Ingen en besloten werd om samen verder te gaan. Met steun van de gemeente kon men een stuk grond kopen in de Langewei, wat prima geschikt was voor het aanleggen van een ijsbaan. Het bestuur werd samengesteld uit de voormalige ijsclubs van Ingen en Lienden.
Sindsdien is er veel werk verzet door bestuur en vrijwilligers.
In de eerste jaren werd voorzien in de eerste behoeften. Uiteraard werd er begonnen met het uitgraven van de ijsbaan en het plaatsen van lichtmasten. Later werd er nog een clubgebouw gebouwd. Inmiddels is het uitgegroeid tot een fraaie accommodatie gelegen in een prachtige omgeving.